Keltská mytologie část 7

22. března 2008 v 23:26 | Wikipedia |  Mytologie

Kelští bohové

Dagda je nejvyšší keltský bůh. Jeho jméno vzniklo ze staroirského deagh dia, což znamená "dobrý bůh". Je to otec bohů z rodu Tuatha Dé Danann. Jeho přídomky jsou "otec všech" (eochaid ollathair), "pán všeho vědění" (ruad rofhessa) a "pán čtyř živlů".
Je moudrý a vzdělaný, pán vědění a dokonalých znalostí, zběhlý v čarodějném umění, mistr veškerých řemesel, původce hojnosti a znovuzrození (mohl vracet život), velký bojovník. Ochránce kněží a druidů. Má zálibu v jídle, zpodobňován jako zavalitý a těžkopádný. Na zobrazeních má odhalené hrdlo, hnědou halenu po kolena, přes ramena plášť s kapucí, na nohou vysoké jezdecké boty.
Jeho atributy jsou smrtící palice (válečný kyj - jeden konec zabíjel a druhý oživoval), ohromný a nevyčerpatelný kotel Undry (od kterého nikdo neodejde nenasycen) a Uaithne, kouzelná harfa z živého dubu, která přikazuje ročním obdobím, aby se řádně střídala.
V hlubinách země a v dutých kopcích má čtyři velké paláce.
Jeho milenkami byly Moríígan a Boann, choť Nechtanova, s níž měl syna Aenguse. Dalšími Dagdovými dětmi jsou Brigid, Midir, Ogma, Bodb Rudý.
Epona (čti "eipouna" nebo "eipóna")
je kontinentální keltská bohyně, která má kořeny v Galii. Její jméno je odvozeno z galského výrazu pro koně - epo, ke kterému je přidána koncovka ona, která svědčí o božství. Její jméno tak může znamenat buď "koňská bohyně" nebo "božský kůň". Byla uctívána jako domácí bohyně chovatelů koní, obecněji také jako bohyně hojnosti a prosperity (např. v Burgundsku). Tuto bohyni od Galů převzali i dobyvatelští Římané coby Eponae. Ve vojenských oblastech Rýna a Dunaje ji vzývali velitelé jezdeckých oddílů římské armády, měla ochraňovat jezdce a jeho koně. Měla také velký ohlas u římských lidových mas (jde o jediné keltské domácí božstvo, které Římané od Keltů převzali). Stopy jejího uctívání (sošky, votivní nápisy) byly nalezeny až v Plovdivu v Bulharsku, také vRumunsku a Jugoslávii. V českých zemích byla uctívána obdobná bohyně jménem Kotys.
O tom, že by se Eponin kult rozšířil také do Británie, v současnosti neexistuje mnoho důkazů. Sice je doložena existence tamního koňského kultu, nebylo ale dosud prokázáno, že by se kryl s kultem Epony.
Atributy Epony
Epona bývá zobrazována charakteristickým způsobem ve společnosti koní - buď jede na klisně (po ženském způsobu nebo obkročmo, se sedlem i bez sedla), nebo je zobrazena mezi dvěma a více koňmi (vesměs kobylami, které někdy - coby zosobněné mateřství - kojí hříbata). Výjimečně bývá zpodobněna ve voze. Mívá na sobě široký plášť a spodní roucho se sklady, nebo bývá nahá (buď jen do pasu, nebo úplně). K jejím atributům patří koňský postroj, uzda a jezdecký bič. Na některých místech mívá také atributy vládkyně - její zpodobnění z galské Alesie má na hlavě korunu, ve votivních nápisech v Rumunsku a Jugoslávii se o ní mluví jako o "svaté královně Eponě".
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama